2003: RDF-pohjainen
multimediatietokanta Walhalla
Vakiintunut tapa toteuttaa tietokantoja
perustuu ns. relaatiomalliin, jolle on ominaista kiinteät
tietuekuvaukset. Näiden tietokantojen ongelmana on jäykkyys ja
rakenteen pirstoutuminen. Ne eivät sovellu hyvin muodoltaan
vaihtelevan tiedon tallettamiseen. 2000-luvun alussa vaihtoehdoksi
alettiin markkinoida RDF(Resource Description Framewok)-pohjaista
tietokantaa. Se perustuu niin sanotuun predikaattilogiikkaan, mikä
tässä tapauksessa tarkoittaa, että tietokantaan ei talleteta
perinteisiä tietueita, vaan ikään kuin loogisia väittämiä
(resurssitietoja) "subjekti – predikoi ominaisuuden -
objekti", esim. "Volkkari - on tyyppiä - henkilöauto".
Näin talletettavien tietojen muotoa ei tarvitse kiinnittää
etukäteen.
Hämeen Ammattikorkeakoulun
mediatekniikan koulutusohjelmassa lähdettiin ideoimaan
multimediatietokantaa, johon olisi helppo tallettaa erilaista
mediasisältöä. Tein suunnitelman OpenRDF/Sesame -tietokannan
käytöstä tässä tarkoituksessa. Haasteena olisi kehittää
käyttöliittymä, jolla tietojen tallennus ja käyttö olisi helppoa
ja ymmärrettävää. Myös suuri painotalo oli kiinnostunut hankkeesta.
Hanke jäi kuitenkin suunnitteluasteelle. Nyt yli 10 vuotta myöhemmin
vaikuttaa siltä, että aika ei ole vieläkään kypsä etsimään
vaihtoehtoja SQL-relaatiotietokannoille.
2002: Asialinja-kotisivukone
Alun perin yhdistyksen
varainhankintatuotteeksi kehitetty Asialinja-kotisivuautomaatti
syntyi harrastuspohjalta, eikä sitä markkinoitu aktiivisesti. Se
sai kuitenkin käyttäjikseen joukon aktiivisia eläkeläisiä, jotka
totesivat, että tämä on ensimmäinen kotisivupalvelu, jota he
osaavat käyttää ilman että kukaan neuvoo.
1999: Studiorum virtuaalinen
oppimisalusta
Hämeen AMK:ssa alkanut e-learning
-kehitystyö johti oman oppimisalustan kehittämiseen, joka oli
helppo ja yksinkertainen. Suunnittelin ja toteutin sen aluksi Lotus
Domino -järjestelmällä. Myöhemmin koodasin sen uudelleen
PHP/Linux -ympäristössä ja kaupallistin sen. Palvelu perustui
alusta asti SaaS-jakelumalliin. Palvelu sai asiakkaikseen useita
oppilaitoksia ja myös virastoja, jotka käyttivät sitä sisäiseen
koulutukseen. Joukossa oli myös kansainvälisiä asiakkaita.
Kilpailun kiristyessä ei käytössä ollut kuitenkaan riittäviä
tuotekehitys- ja markkinointiresursseja.
1995: E-learning
Laadin Hämeen AMK:ssa verkkoon
Unix-oppimateriaalin ja siihen liittyvät harjoitukset ja
automaattikokeen, jonka suorittamalla kurssista sai todistuksen. Tämä
oli luultavasti yksi ensimmäisiä tämän tyyppisiä kokeiluja
Suomessa. Harjoitusten tekomahdollisuuteen liittyy tarina
kilpajuoksusta hakkereiden kanssa. Harjoituksia varten tarjottiin
avoin telnet-pääteyhteys koulun koneelle. Se mahdollisti kuitenkin
erilaiset väärinkäytökset. Koodasin sitten pääteyhteyttä
varten suodattimen, joka estää haitalliset komennot. Hakkerit
kuitenkin tietysti oppivat kiertämään nämä yksinkertaiset estot.
Lopulta avoimesta pääteyhteydestä oli luovuttava.
E-learning-kokeilut jatkuivat
EU-rahoitteisilla projekteilla, jossa järjestettiin verkossa
yhteiskursseja kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kanssa.
Jossain vaiheessa toimintaa esiteltiin venäläiselle delegaatiolle
Moskovasta. Esittelin käytettyjä menetelmiä ja välineitä tulkin
avustuksella. Esityksen jälkeen tuli kommentti: “Hyvä. Koska
voimme ostaa tätä?”. Olin niin hämmentynyt kysymyksestä, etten
osannut suhtautua asiaan ollenkaan oikein. Olisinpa vain ymmärtänyt
sanoa: ensi kuussa, naapurit!
1995: Web-kauppapaikka
Laadimme työkaveri Kari Heleniuksen
(HAMK) kanssa omalla ajallamme verkkosivut yrityselle, joka myi
lääketieteellisiä instrumentteja. Kehitin sivuille alkeellisen
Perl-kielisen hallintapalvelun, jolla yritys pystyi päivittämään
tuotteiden tietoja. Vuonna 1995 tämä oli hyvin edistyksellistä.
Toteutus jäi kertaluonteiseksi, mikä nyt jälkeenpäin harmittaa.
No comments:
Post a Comment